Logo
با ما تماس بگیرید 035-35247570
فارسی فارسی ENG English

علت بخار شدن روغن هیدرولیک چیست ؟

در روغن‌های هیدرولیک حدود هشتاد درصد خرابی‌ها به علت آلاینده‌های ایجاد شده می‌باشد و بسیار مهم است که برای دستگاه هیدرولیک، چه روغنی، با چه گروه پایه‌ای را استفاده میکنید! چرا که استفاده از روغن با کیفیت، هم عمر دستگاه را افزایش می‌دهد، هم بازه‌های زمانی تعمیرات طولانی‌تر می‌شود و هم باعث می‌شود دستگاه سالم‌تر باشد. در این صورت هزینه‌ی کمتری را نسبت به ساعت کارکرد پرداخت کرده‌اید. در حالی که چنانچه از روغن بی‌کیفیت استفاده کنید، دمای دستگاه افزایش می‌یابد، نشتی‌ها بیشتر می‌شود، توقفات افزایش پیدا می‌کند و خرابی‌های متعددی صورت می‌گیرد.
| | | ۱۸ آبان, ۱۴۰۲ | فاطمه پیرزادی

کارکرد سیستم هیدرولیک در صنعت :

شاید برایتان سوال پیش بیاید که سیستم هیدرولیک در صنعت چه کاربردی دارد ؟ مثلا برای ساخت کاشی و سرامیک یکی از مراحل پرس کردن می‌باشد که توسط دستگاه پرس انجام می‌شود. دستگاه پرس هم تماما با سیستم هیدرولیکی کار می‌کند. در نتیجه اگر از روغن مناسب و باکیفیتی برای این قطعات استفاده نشود ممکن است خط تولید برای مدت زمانی توقف کند.

چالش‌های روغن هیدرولیک :

یکی از مسائلی که ممکن است برای روغن هیدرولیک اتفاق بیوفتد بحث بخار شدن می‌باشد و بخار شدن روغن هیدرولیک، منجر به بحث سرریز می‌شود، روغن‌هایی که به صورت مستقیم از نفت خام استخراج می‌شوند، سه گروه پالایشی را تشکیل می‌دهند که به ترتیب گروه یک، دو و سه می‌باشند. هر چه پالایش بهتری صورت بگیرد و روش‌ها مدرن‌تر باشد، عدد پالایش بالاتر می‌باشد. برای مثال روغن با گروه پایه سه با کیفیت‌تر از روغن با گروه پایه یک می‌باشد.

در واقع در گروه‌پایه سه چون پالایش در سطح مولکولی می‌باشد عناصر مضر در روانکاری مثل : نیتریدها، سولفورها، ذرات معلق و گرد و غبارها پالایش می‌شوند. اما اگر از روغن پایه با عدد کمتر استفاده شود امکان این وجود دارد که اگر دمای روغن کمی بالا برود ذرات مضر به اکسید شدن و بخار شدن تمایل پیدا می‌کنند. از طرف دیگر بحث رسوبات کربنی، سدیمنت‌ها و وارنیش اثرات جانبی اکسید شدن می‌باشد و باعث ایجاد گرفتگی‌ها در پایپینگ و فیلتر می‌شود. همانطور که در ویدئو (علت کف کردن روغن کمپرسور جیست؟)، این ذرات و رسوبات با ایجاد کف مانند عایقی، از انتقال حرارت جلوگیری می‌کنند و باعث داغ شدن روغن و نازک شدن و پاره شدن فیلم روانکاری می‌شود.

چاره چیست ؟

توصیه‌ای که مطرح می‌باشد این هست که، سعی کنید از روغن‌های گروه دو و یا سه استفاده کنید چرا که همانطور در مقدمه اشاره شد، هزینه‌های عملیاتی کاهش یافته و سود خالص افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاکنون دیدگاهی در این مطلب ارسال نشده!