Logo
با ما تماس بگیرید 035-35247570
فارسی فارسی ENG English
دانستنی ها و مقالات
۱۸ دی, ۱۴۰۱نویسنده: مریم پوربخش

روغن آلوده به آب چيست؟

روغن آلوده به آب چيست؟

آب در سيستم‌هاي هيدروليك و روغن‌هاي روانكار براي روغن و ماشين مضر است. آب بعضي از مواد افزودني روغن را جذب سطحي كرده، آن را از روغن جدا نمـوده و از بين مي‌برد. همچنين آب باعث تحريك واكنش‌هاي شيميايي در محيط روغن شده و احتمال اكسيداسيون روغن را افزايش مي‌دهد . وجود آب موجب زنگ زدن و فرسايش سطوح فلزات مجاور روغن شده و با ضـعيف كردن فيلم روغن وضعيت فرسايش را بحراني مي‌کند.

آب و روغن به دو صورت هم‌زيستي دارند : ١ – حل شدن ٢ – مخلوط شدن

1_ حل شدن:

با توجه بـه ضرايب حلاليت دو ماده آب و روغن، در حين كاركردن روغن در دستگاه و دماهاي بالا احتمال انحلال شيميايي اين دو ماده به صـورت مولكولي در يكديگر وجود دارد اما با توجه به اينكه اين مقدار ناچيز است قابل صرف‌نظر مي‌باشد. عوامل ديگري علاوه بر دما مانند : ويسكوزيته، نوع روغن‌پايه، وضعيت روغن‌پايه و آلودگي‌هاي موجود و مواد افزودني در تعيين حجم آبي كه در روغن حل می‌شود موثر است.

 حالت اشباع: با توجه به محدوديت ميزان آب قابل حل در روغن، در شرايطي كه حداكثر مقدار ممكنه آب در روغن حل شده باشد، روغن حالت اشباع خواهد داشت.

 نقطه شبنم: درجه حرارتي كه روغن حداكثر مقدار ممكنه آب را در خود حل نمايد. بديهي است، در صورت كاهش دما از نقطه شبنم، مقدار آب مازاد، بصـورت آب آزاد از روغن جدا خواهد شد.

2_ مخلوط شدن:

مخلوط شدن نيز به دو شكل مي‌باشد:

يكي پخش شدن مولكول‌هاي آب بطور يكنواخت در روغن كه به آن امولوسيون گفته مي‌شود. در موتورها، گيربكس‌ها، ماشين‌هاي برش و پمپ‌ها كه روغن در تلاطم و تحت فشار شديد مي‌باشد آب در روغن به ذرات كوچكتر تبديل شده و مخلوط يكنواختي از آب و روغن ايجاد مي‌شود. امولوسيون يك حالت پايدار فيزيكي از همزيستي دو مايع اسـت كه از نظر شيميايي نامحلول هستند (آب و روغن).

برخي مواد افزودني روغن و نيز آلودگي‌ها به پايدار شدن امولوسيون كمك مي‌كنند. حالت دوم اختلاط آب و روغن به نحوي است كه در صورت راكد ماندن روغن، آب از روغن جدا شده و دو فاز كاملا متمايز تشكيل مي‌گردد. اصطلاحا به اين حالت آب آزاد گفته مي‌شود.

در اين حالت ذرات بزرگ آب در داخل روغن پخش مي‌شوند و در صورت سکون روغن، ذرات آب تمايل به جدايي از روغن داشته و به تدريج در ته ظرف يا مخزن قرار مي‌گيرند. در برخي از ماشين‌آلات كه در مناطق با رطوبت بالا كار مي‌كنند بخار هوا پس از توقف دستگاه و كاهش درجه حرارت به مايع تبـديل شده و به صورت آب آزاد وارد روغن مي‌گردد.

بنابراين مسئول سرويس و يا اپراتورها طبق دستورالعمل مربوطه از طريق شيرهايي كه در ته مخزن تعبيه شده بطور مرتب آب آزاد را تخليه مي‌نمايند. نكته مهم : در صورتيكه آب موجود در روغن از نوع اول (حل شده در روغـن ) باشـد با توجه به اينكه مقدار آن معمولا بسيار ناچيز بوده و نمي‌تواند صدمه جدي بـه دستگاه برساند خيلي مورد توجه نبوده و حساسيت برانگيز نمي‌باشد. ولي چنانچه آب در روغن از نوع آب آزاد و يا امولوسـيون باشـد بـه شـدت خطرناك بوده و به طور جدي بايد كنترل شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاکنون دیدگاهی در این مطلب ارسال نشده!